zaterdag 27 november 2010

Belofte maakt schuld

Ik was even een aantal berichten aan het terug lezen en ontdekte dat ik twee dingen heb beloofd, die ik helemaal ben vergeten! Nou, belofte maakt schuld, dus hier komen ze: 1 Caketruffels.

Caketruffels zijn echt de makkelijkste 'zoete snacks' om te maken. Ze zien er bovendien smakelijk uit, zijn heel snel te bereiden en praktisch iedereen die van  gebak of cake houdt, vindt ze lekker. Wat heb je nodig:
Een ruime hoeveelheid cake in dezelfde smaakvariant (ik heb in het verleden getracht smaken te mengen, maar dat werd niet zo enthousiast ontvangen :-)).
Ganache of botercrème met een smaakje en ... couverture chocolade.
Doe handschoenen aan en verpulver de cake tussen je handen of met een mixer zo fijn mogelijk. Meng hier de ganache of botercrème door. Nou vraag je je misschien af hoeveel je van alles moet gebruiken. Dat hangt af van de hoeveelheid cake die je hebt. Omdat ik afsnijdsel gebruik, weet ik nooit precies hoeveel cake ik uiteindelijk kan gebruiken. De hoeveelheid ganache of crème laat ik dus weer afhangen van de hoeveelheid cake. En hoe doe ik dat? Ik meng net zoveel crème of ganache door de cakekruimels tot ik als het ware een stevig maar kneedbaar deeg heb.
Van dat deeg maak ik ballen ter grootte van een golfbal. Deze laat ik nog eens minimaal een half uur tot een uur opstijven in de koelkast. Daarna smelt ik de couverture. Dat kan au bain marie, maar eigenlijk vind ik de magnetron een stuk handiger en sneller. Ik dompel de ballen onder in de couverture en laat ze minimaal 4 uur opstijven/drogen. Ik smelt daarna nog wat chocolade in een contrasterende kleur en breng hiermee wat streepjes aan op de truffels, óf ik versier de truffels met een klein marsepeinen roosje. Dan nog in een klein formaat cupcakepapiertje plaatsen en klaar zijn de caketruffels. Een kind kan de was doen!

Geen opmerkingen: